Cessna 172 cockpit otthon

Építsünk szimulátort

A műszerfal

2018. október 16. - C172Peti

A műszerfal a nevéhez hűen tele van műszerekkel. Lehet ezeket szépen csoportosítani funkciójuk szerint: motor-, repülésellenőrző műszerek, állapotjelzők, stb... A cockpit készítésénél ez a csoportosítás talán kevésbé hasznos. Ami fontosabb, hogy tudjuk mikor várunk a szimulátortól valamilyen adatot (amit meg akarunk jeleníteni) és mikor kell nekünk küldeni valamit a szimulátor felé, amitől azt várjuk, hogy az reagáljon rá.

C172 műszerfal

Műszerek

A műszerek megjelenítését és vezérlését több házikészítésű szimulátornál láttam, hogy az egyszerűség kedvéért nagyobb tabletekkel oldják meg. A tablet wifin megtalálja a szimulátort, megjeleníti a műszert, az érintőképernyőn állítgatni is lehet a vezérlőket.

Na ez az érintő képernyős megoldás nekem nagyon nem tetszik, itt hirtelen messze kerülünk a valóságos működéstől.

A legszebb megoldás az lenne, ha a műszereket is fizikailag elkészítenénk. Ebbe én most nem kezdenék bele. Borzasztóan soknak tűnik első ránézésre.

Több olyan remek megoldást láttam viszont, hogy monitort tesznek a műszerfal helyére, elé tesznek egy lemezt, bútorlapot, bármit... a műszerek helyét kivágják és egész jól néz ki. Ez tűnik számomra is a jó iránynak. Gyakorlatilag a teljes műszerfal lefedhető két 22''-os monitorral. Első körben semmi szükség túl nagy felbontásra vagy 180fokos betekintési szögre... a lényeg, hogy 16:9-es képarányú legyen (a felbontása szinte mindegy, a műszereknek 720p is elég). Egymás mellett két darab kiadja egy C172 műszerfalának a szélességét (kis csalással). Így gyakorlatilag mindent megjeleníthetünk monitoron. Ez nagy segítség, és gyanítom, hogy két lehasznált monitor olcsóbb lesz, mint megpróbálni fizikailag legyártani a műszereket.

A műszerek megjelenítéséhez tökéletes a Sim Innovations AirManager. Erről később még majd írok, ez sajnos nem olcsó. Bárkinek van jobb ötlete, azt várom, mert ezt még nekem is meg kell vennem. Egyelőre a próbaverziót használtam.

Vezérlők

Vezérlőkből van választék bőven. Elektronikai alkatrészekre leegyszerűsítve nagyjából ilyenekre lesz szükség:

  • kapcsolók (fények, főkapcsoló, avionics, alternator, stb...)
  • potméterek (kormányvezérlők, gázkar, keverékszabályzó, fészárny, stb... )
  • rotary encoderek (műszervezérlők, trim, stb... )

Persze valaminek össze kell szedni az adatokat és értelmezve továbbítani a szimulátor felé. Első gondolatom az volt, hogy csinálok egy saját játékvezérlőt (mint egy joystick), amit a windows felismer és már csak be kell állítani a szimulátorban. 

Másik lehetőség, hogy az AirManager a V3-tól támogatja az Arduinokat, ennek még részletesen nem néztem utána, de ez is ígéretesnek néz ki.

Állapotjelzők

Nem fogunk tudni mindent megjeleníteni a monitorokon. Például a fékszárny visszajelzője akkor lenne szép, ha ott a kar mozogna magától. A trim visszajelzője is mechanikus kell legyen és akkor még nem beszéltem az automata pilótáról, amit ha bekapcsolunk, életre kelnek a dolgok. Ezek picit összetettebbek lesznek, megérnek majd egy külön bejegyzést.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://repszim.blog.hu/api/trackback/id/tr7714296699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.