Cessna 172 cockpit otthon

Építsünk szimulátort

Építsünk szimulátort

Nyák készítés - házilag vagy rendelve?

2018. december 27. - C172Peti

A megoldandó feladat: a szimulátor műszerfaláról az arduinohoz el kell jutatni valahogy a vezérlők/jeladók jeleit. Szükség lenne egy egyszerű nyákra, ami annyit csinál, hogy egy szalagkábel csatlakozót az arduino megfelelő lábaira vezet. Ráadásul ezt meg lehetne már úgy oldani, hogy teljesen általános célú legyen, csak annyit kelljen tudni, hogy a szalagkábel csalakozó melyik lába hova lesz bekötve. Így rögtön kapunk egy szerelhető/cserélhető egységet. Sematikusan valahogy így néz ki ennek a terve:

 pcb_schematic.jpg

 

Tervezés

 

Először is ezt meg kellene valamivel tervezni. Gyors kutatás a neten kb így: PCB design software. Gyakorlatilag nulla tapasztalatom van nyák tervezésben (valamikor rég gyártottunk házilag párat, de azt nem mondanám nagy rutinnak).

Az Autodesk Fusion 360 nagyon bejött 3D tervezésre, gondoltam a EAGLE is nagyon be fog jönni. Ingyenesen letölthető, használható, hurrá. Nem pazarlok rá több szót, biztos vagyok benne, hogy tapasztaltabb emberek remekül tudják ezt használni. Én nagyjából egy hét után feladtam a bírkózást vele. Meglehetősen bonyolult a kezelése, néhány tutorial után éppen csak, hogy valamit tudtam csinálni, aztán ahogy próbáltam picit összetettebb dolgot, vagy keresni pl egy arduino micro-t a library-ban, hogy rátegyem a nyákra, mindig olyan dolgokba futottam, hogy erre bizony elő kell fizetni... Így ezt elengedtem.

Elég sokat keresgéltem a neten a témában, így már jöttek is a célirányos reklámok. Így találtam rá az EasyEDA-ra. Ez egy online (böngészős) nyáktervező rendszer, gyorsan tanulható a kezelése (1 nap után azt képzeltem magamról, hogy nyáktervező-expert vagyok).

Az arduino micro-nak 24 lába van, amiből 3 föld (ezeket összeköthetjük), így 21 lábat kell kivezetni. Van egy RAW lába, amire az ég egy adta világon semmi szükségünk nincs, így gyakorlatilag 20-ra csökkentettük a lábak számát, ami egy 2 soros, 20 lábas szalagkábel csatlakozóra kényelmesen ráköthető (ez látható a fenti sematikus ábrán is).

 

Nyák maratása

 

A terv megvan, feltúrtam a szakirodalmat (google search), hogyan lehetne otthon nyákot maratni. A régi szép időkból emlékszem, hogy kénsavat meg mittoménmit használtunk, aztán jött a dobdbele-rázzad-neannyira-veddkigyorsan-mosdleazonall-készvagyunk.

Egy dologban biztos voltam, én itthon a lakásban most kénsavat nem fogok maratásra használni. Magával a savval is óvatosan kell bánni, durván mérgező gázok keletkeznek, ezt most inkább nem. Csak van valami olyan megoldás, ami lakásbarátabb. 

Nátrium-perszulfát a kulcsszó. Utánaolvasva teljesen barátságosnak tűnik a dolog, nem büdös, nem színez, csak icipicit mérgez, egyszerű eljárás, vízzel hígít - használ - boldog. Hestore -ból gyorsan rendeltem is egy dobozzal, meg nyákot, meg épp ami kellett. A nyákra elegendő alkoholos filccel rajzolni, vagy műnyomópapírra lézernyomtatóval kinyomtatni az áramkört, aztán rávasalni, és már kezdődhet is a maratás. Hát az tény, hogy nem olyan gyors, mint a vaskloridos vagy hidrogén-peroxidos megoldás. Konkrétan 10 perc után még néztem, hogy egyáltalán nem történt semmi. Vajon jól számoltam az arányokat, vagy mégis mi a helyzet? Közben neten olvasgatás, valójában az lenne az ideális, ha 40 fokon tartanám az oldatot, de ne menjen 60 fok fölé semmiképp és folyamatosan lötyögtetni, hjajjjh....

20 perc elteltével már mintha valami történt volna, fél óra múlva már egyértelműen látszódott, hogy a nagyrészét lemarta, kb 50 perc alatt végzett egy 6x6cm -es nyákkal az oldat. De legalább nem volt büdös.

maratas.jpg

Rendkívül megörültem az eredménynek, ami nem volt szép, de kimérve legalább működött (talán két vezeték nem, elfogadható arány ez elsőre).Utána kezdődött a fejvakarás. Az arduinónak 24 lába, a szalagkábel csatlakozónak 20 lába van, akkor most fúrjunk 1mm-es lyukat, konkrétan 44-et. Lehetőleg pontosan, a lábak egymástól 2,57mm-re vannak és bizony nem nagy a mozgástér.

Eszembe ötlött, hogy kínai barátainktól rendeltem egy zsák próbapanelt, az remek lesz fúró-sablonnak.

probanyak.jpg

Végülis remek volt, ki lehetett vele fúrkálni a frissen marott panelt, de volt vele szenvedés bőven. Itt már láttam, hogy ez nem tűnik a legjobb megoldásnak...

Nyák rendelése

 Magyar oldalak

Eljött az ideje, hogy legalább nézzük már meg, mennyibe kerülne, ha nem én szenvednék ezzel. Magyar embernek magyar nyákot! Fel is kerestem a magyar cégeket. Nálam az ilyen keresés google első három találata. Ha ott nem találok használhatót, akkor az nem biztos, hogy jó megoldás. 

Találtam, így elindult a végtelennek tűnő keresés. Az áraktól viszont dobtam egy hátast. A legolcsóbb 9-10 ezer forint között volt egy 5x5cm nyákra, de inkább 10ezer fölötti ár a jellemző. Sok oldalon az van, hogy lépjek velük kapcsolatba, árakról meg semmi. Más oldalakon kb furatonkénti felár, meg galvanizálás, meg nyomtatási felár, meg lélegzetvételi hozzájárulás - követhetetlen, esélyem nincs kiszámolni mennyibe kerül.

Erre azért ráment egy hetem, csak találok valami normálisabb megoldást. Végül megint csak jöttek a célzott hírdetések, nagy testvér figyel, dobálja a nyákkészítéssel foglalkozó reklámokat. 

JLCPCB

 Ez a JLCPCB elég sokszor jött, mondhatni folyamatosan belebotlottam, eljött hát az ideje, hogy külhoni cégek ajánlatait is megnézzek.  $2-ért tied álmaid PCB-je. Ó igen, ez kell nekem. Ennyit tényleg megérne. Következő kérdés: hogy kell ide és mit feltölteni, na meg abból mi készül? 

Gerber fájl - nekem ez újdonság, sose hallottam róla, bár már olvastam a magyar cégeknél is, hogy ezt töltsem fel és már küldik is tizenezer forintért cserébe a nyákomat.

EasyEDA  megnyit, lássuk lehet-e gerber fájlt készíteni. De még mennyire, hogy lehet! Sőt, konkrétan ott a lehetőség a gombnyomásra, hogy már meg is rendelhetem a JLCPCB-től. Értem már miért ingyenes ez a szerkesztő program... egy másik gombnyomásra, küldik az alkatrészeket is, amit a nyákon feltüntettem...

Na a lényeg: 5db 50x50mm-es zöld nyák, korrózióvédelemmel, feliratokkal, tokkal-vonóval $2. Na mostazonnal rendelem. Szállítási költség következik. Itt jön minimum plusz $2. De ezt nem javasolják, meg úgy kb 30 nap mire megjön. DHL volt meg még talán egy másik nagyobb csomagküldö, $20-40 körüli áron, amit már nyilván nem akartam kifizetni. Úgyhogy $2+$2 -ért megrendeltem, lesz ami lesz alapon. Az első meglepetés, hogy már a visszaigazoló emailben jött az infó, hogy 2 nap a gyártási idő. 2 óra múlva kaptam egy levelet, hogy gyártósorra került a rendelésem, majd két napon belül még egyet, hogy gyártás kész, csomagolva és kiküldve. Nagyjából 20 nap múlva érkezett meg egy pofás kis karton dobozban ajándék notesszel, meg tollal.

 jlcpcb_package.jpg

Nos, meg kell mondjam, én ebbe beleszerettem, Szállítással együtt kb 1200 forintból kijött és kaptam egy precíz, pontos nyákot. Azaz egyből 5 darabot.

jlcpcb_nyak.jpg

Amennyiben nem kell egy nyákra 44 darab lyukat fúrni, illetve azoknak sem kell halálpontosnak lennie, még azért simán belefogok majd az otthoni maratásba. Viszont ott, ahol már nagy a lyukszám és fontos a pontosság, szerintem nem éri meg otthon vacakolni vele (kivéve, ha van megfelelő célszerszáma az embernek).

Azt mindenesetre továbbra sem értem, hogy itthoni cégek miért 10ezer forintnál indulnak ugyanerre a rendelésre (és néha még erre rájön egy ezer forint körüli kiszállítás). Értem én, hogy Kínában minden olcsóbb, de akkor is... Amit még talán érdemes megjegyeznem, a csomagot Németországban adták fel. Fura.

 Mindenesetre öröm van, kapott az arduino micro egy szalagkábel csatlakozási lehetőséget.

arduino_panelon.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://repszim.blog.hu/api/trackback/id/tr7114516022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lutria 2019.01.06. 21:59:02

Ez tényleg így van,én egy olyan cégnél dolgoztam itthon még a 90'-es években ahol szintén nyáklapokat készítettünk-egyszer próbáltam hivatalosan legyártatni egy Knight Rider futófény nyáklapot saját célra-hulladék nyáklapból,minden munkafázist egy pillanat alatt megcsináltak volna a kollégák stb.-mégis akkora összeget mondtak az "ügyfélszolgálaton"a jól ismert csajok hogy azonnal otthagytam őket és megcsináltam fusiba miután a főnökök hazahúztak...

C172Peti · http://repszim.blog.hu 2019.01.07. 10:33:09

@lutria: megtaláltad a módját :) mindenesetre elképzelhető, hogy van az a mennyiség, aminél már megérheti magyar cégektől is rendelni, de úgy látszik ilyen prototípus jellegű dolgokat egyelőre nem.
süti beállítások módosítása