Cessna 172 cockpit otthon

Építsünk szimulátort

Építsünk szimulátort

Próbanyák a kapcsolómátrixhoz

2019. február 20. - C172Peti

A kapcsolómátrixról írtam itt, most eljött az ideje, hogy összerakjak neki egy nyákot. Gondoltam első nekifutásra elég egy próbanyák, ha beválik majd legyártatom "normálisan". Illetve gyanítom, hogy erre a nyákra majd kerül még valami később, mert ez egy arduinóról csak 8 lábat használ. 

kapcsolomatrix_eszkozok.jpg

A 16 kapcsoló egyik lába diódán keresztül csatlakozik, a másik lába 4-es csoportban jön vissza. Így egy 2x10 -es csatlakozó pont jó lesz a nyákra. Az arduinónak is terveztem korábban egy nyákot (itt a bejegyzés), ezért most az egyszerűség kedvéért az arduinó felé menő nyolc vezetéket is egy 20-as szalagkábellel oldom meg. Így közvetlen összeköthető. A 13-20-as lábakat használom a csatlakozón (amik az arduinón egy-egy digitális lábra vannak kötve), így ha szükségem lesz az arduinó többi lábára, a szalagkábel majd könnyen szétszedhető (egymásutáni szélső 8 ér kivételével a többi vágható, beköthető más), vagy a nyákot bővítve a többi láb is használható.

kapcsolomatrix_schematic.jpg

A nyák tervezése közben elgondolkoztam azon, hogy így lenne már elég hely a gyújtáskapcsoló 5 állásának külön és nem kellene analóg módon használni, ahogy itt leírtam. Az egy 5 állású, két áramkörös kapcsoló. Ahhoz, hogy beköthető legyen, 4 állásnak egy áramkörön kell lennie, ami a mátrixban annyit jelent, hogy azonos oszlopban. Az ötödik állás pedig mehet a második áramkörre.

Hogy átlássam majd a bekötésnél, csináltam magamnak egy egyszerű (?) táblázatot, ami megmutatja, hogy a csatlakozó melyik lábát, melyik kapcsolóra kell kötnöm. Meg egyúttal segít majd az arduino progi készítésében, hogy a mátrixban hol fognak elhelyezkedni a kapcsolók.

kapcsolok_a_matrixban.jpg

Még egy hely szabadon maradt, de egyelőre több kapcsolgatni való nem jutott eszembe. Ide majd esetleg be lehetne kötni egy rejtett kapcsolót, amit majd kalibráláshoz használhatnánk.

A végeredményre nem mondanám, hogy szép lett, arra viszont tökéletes, hogy teszteljem a működést.

kapcsolomatrix_nyak_back.jpg

A hátulját nem akartam össze-vissza lógó vezetékekkel tarkítani, de miután megcsináltam a 4 útvonalat, úgy döntöttem a másik néggyel nem vacakolok, ez csak egy próbapanel és tényleg nem gondolom, hogy ez lesz a végleges megoldás.

kapcsolomatrix_nyak_front.jpg

A csatlakozó felőli oldala egész jól néz ki, de itt nem is nagyon lehet semmi, ami elrondítaná :) Jöhet a szalagkábel végére a kapcsolómátrix, illetve az arduinó. Aztán mehet a programozás és hamar ki is derül, hogy működik-e az elmélet. A forrasztás után természetesen kimértem mindent, a nyák jónak tűnik. 

A bejegyzés trackback címe:

https://repszim.blog.hu/api/trackback/id/tr4414633118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása